„Pomóżmy dzieciom, by każdy z nich stał się tym, kim stać się może.”
Janusz Korczak
NASZE PRZEDSZKOLE
Jeżykowe Przedszkole to przedszkole niepubliczne, które swoją działalność rozpoczęło 5 kwietnia 2012r. Mieści się w Białymstoku przy ul. Stoczni Gdańskiej 48. Wpisane do ewidencji szkół i placówek niepublicznych pod numerem 267. Nadzór pedagogiczny sprawuje Kuratorium Oświaty w Białymstoku. Przedszkole posiada nazwę własną i logo.Przedszkole położone na obrzeżach miasta, z dala od miejskiego zgiełku. W otoczeniu znajdują się tereny leśne. Budynek przedszkola jest nowy, funkcjonalny. Posiada dobrze i nowocześnie wyposażoną kuchnię. Sale przedszkolne są wielofunkcyjne, duże i jasne, wyposażone w kąciki zabaw. Zabawki i wyposażenie posiadają certyfikaty bezpieczeństwa. Zarówno sale jak i łazienki dostosowane są do potrzeb małego dziecka. Przedszkole posiada również salę terapeutyczną z odpowiednim sprzętem do pracy indywidualnej z dzieckiem autystycznym, a także salę gimnastyczną wyposażoną w sprzęt sportowy. Placówkę otacza duży ogród z częścią słoneczną i zacienioną. Plac zabaw wyposażony jest w dwie piaskownice i nowoczesny sprzęt do zabaw, który zachęca dzieci do aktywności ruchowej. Plac przedszkolny stwarza warunki do prowadzenia zabaw i ćwiczeń ruchowych na świeżym powietrzu. Ponadto wydzielone jest miejsce na „dziecięcy ogródek”, w którym przedszkolaki mają możliwość uprawiania roślin. Zachęca to je i wdraża do systematycznej i wytrwałej pracy. Jeżykowe Przedszkole pracuje od poniedziałku do piątku w godzinach zgodnych z potrzebami rodziców tj. od 6.30 do godz. 18.00. Przedszkole jest przedszkolem elastycznym, dlatego istnieje możliwość zmiany godzin np. wydłużenia godzin pracy lub zapewnienia opieki nad dzieckiem w innych godzinach po wcześniejszym uzgodnieniu z rodzicami. W placówce zatrudniona jest wykwalifikowana kadra pedagogiczna. Są to nauczyciele – pedagodzy, pedagodzy specjalni, nauczyciele wspomagający, nauczyciel języka angielskiego, logopeda oraz terapeuci integracji sensorycznej. Ich pracę wspiera personel niepedagogiczny, a także nauczyciele zajęć dodatkowych. Praca wychowawczo – dydaktyczna planowana jest zgodnie z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego MEN. Realizowana jest na podstawie programu „Program Wychowania Przedszkolnego”.
MISJA
W naszym przedszkolu:
- wspieramy wszechstronny rozwój dziecka organizując działalność dydaktyczną w oparciu o jego aktywność, możliwości, potrzeby i doświadczenia
- rozwijamy postawy prozdrowotne i proekologiczne
- przygotowujemy dzieci do przeżywania sukcesu, ale i do radzenia sobie z porażkami
- umożliwiamy rozwój uzdolnień i zainteresowań
- pełnimy funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców.
- wspieramy nauczycieli w kreowaniu osobowości zawodowej
WIZJA
- Jeżykowe Przedszkole jest placówką otwartą, bezpieczną i przyjazną zarówno dla dzieci jak i rodziców.
- W przedszkolu promowany jest zdrowy styl życia, zachowania proekologiczne oraz aktywne postawy wobec własnego zdrowia.
- Przedszkole współpracuje z rodzicami, którzy współdecydują i uczestniczą w działaniach podejmowanych na rzecz przedszkola.
- Jakość pracy jest systematycznie podnoszona poprzez doskonalenie kadry oraz dokonywanie ewaluacji działań wychowawczo – dydaktycznych.
- Działania edukacyjne przedszkola umożliwiają osiągnięcie przez dziecko sukcesu w szkole.
- Wszyscy przestrzegają praw dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną.
MODEL ABSOLWENTA NASZEGO PRZEDSZKOLA
- Dziecko jest aktywne, gotowe do stawiania pytań, odkrywania oraz przewidywania.
- Dziecko jest radosne.
- Dziecko jest samodzielne, ciekawe świata, gotowe do podejmowania różnorodnych zadań oraz odczuwające satysfakcję z ich wykonania.
- Dziecko jest odporne na niepowodzenia, wierzy w siebie i jest gotowe do pracy nad sobą.
- Dziecko jest świadome, umiejętnie korzysta z podstawowych zasad zdrowego stylu życia.
- Dziecko jest kulturalne, zdolne do nawiązywania pozytywnych kontaktów społecznych.
- Dziecko liczy się z innymi, posiada umiejętność pracy w różnych grupach oraz uczenia się od nauczyciela jak i rówieśników.
- Dziecko posiada przygotowanie do nauki czytania, pisania i liczenia.
- Dziecko jest komunikatywne, umie relacjonować własne doświadczenia.
- Dziecko jest twórcze, zdolne do kreatywnego działania.
- Dziecko jest praktyczne, gotowe do wykorzystywania posiadanej wiedzy oraz swych umiejętności w sytuacjach życia codziennego.
WSPÓŁPRACUJEMY Z RODZICAMI POPRZEZ:
- zebrania z rodzicami
- zebrania pedagogizujące
- warsztaty
- zajęcia otwarte
- zajęcia adaptacyjne
- konsultacje indywidualne z nauczycielem
- uroczystości i spotkania integracyjne
- udział rodziców w wycieczkach, piknikach rodzinnych
- warsztaty rodziców dla rodziców
- tablice informacyjne dla rodziców
- stronę internetową przedszkola
RODZICE
- uzyskują informacje na temat udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka
- dzielą się spostrzeżeniami na temat pracy przedszkola
- współdecydują i wspierają przedszkole w jego działaniach
- czynnie uczestniczą w życiu przedszkola
- są partnerami w tworzeniu atmosfery placówki, działalności wychowawczo-dydaktycznej i zarządzaniu placówką
DZIECKO
- traktowane jest indywidualnie i podmiotowo
- rozwija się w atmosferze bezpieczeństwa, życzliwości , pełnej akceptacji
- w atmosferze zrozumienia dziecko nabywa poczucia własnej wartości
- osiąga sukces na miarę swoich możliwości rozwojowych
- jest aktywizowane do samodzielności we wszystkich sferach edukacyjnych
- rozwija potrzeby i przekonania służące zachowaniu zdrowia
- poznaje i zaczyna rozumieć świat i samo siebie
EKOLOGIA I ZDROWIE
Przedszkole respektuje zasady zrównoważonego rozwoju w aspektach: przyrodniczym, społecznym, zdrowotnym i kulturowym. Propaguje dbałość o zdrowie oraz zachowania przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do troski o własne zdrowie i aktywności ruchowej oraz poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać i szanować, a także korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia.
Kształtujemy u naszych wychowanków właściwe postawy prozdrowotne poprzez:
- profilaktykę wad postawy (gry i zabawy wspomagające rozwój ruchowy dzieci, gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna)
- ćwiczenia funkcji językowych (logopedia)
- zmianę nawyków żywieniowych (m.in. spotkanie z dietetykiem)
- dbanie o bezpieczeństwo, przestrzeganie zasad higieny osobistej i otoczenia
- codzienne wyjścia na świeże powietrze
- udział w akcjach promujących zdrowy styl życia np. akcja „Czyste powietrze wokół nas”
CODZIENNE PLANOWANIE PRACY PEDAGOGICZNEJ UWZGLĘDNIA:
- cele wychowania i edukacji
- działania zorientowane na dziecko
- aktualne pory roku
- święta i uroczystości
- tradycje ludowe
METODY PRACY STOSOWANE W NASZYM PRZEDSZKOLU
Aby zrealizować obowiązujące treści programowe, wykorzystujemy metody aktywne, problemowe i twórcze oraz metody tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową formę jego aktywności, tj. zabawę. Organizacja pracy nauczyciela z wykorzystaniem wymienionych metod uwzględnia wielostronny rozwój dziecka.
Do metod tych należą m. in.:
- metoda prof. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej „Dziecięca matematyka” – zabawy matematyczne mające na celu zapewnienie dziecku osiąganie sukcesów w nauce matematyki
- Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne – zabawy ruchowe uczące świadomości własnego ciała i otaczającej przestrzeni, nawiązanie kontaktu z innymi za pomocą dotyku i ruchu
- opowieść ruchowa
- gimnastyka ekspresyjna R. Labana
- metoda C.Orffa
- metoda aktywnego słuchania muzyki według Batii Strauss
- edukacja przez ruch D. Dziamskiej
- elementy pedagogiki M. Montessori
- pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA – zabawy i zajęcia ze wszystkich obszarów edukacyjnych
- kinezjologia edukacyjna Dennisona – program ćwiczeń ruchowych, graficznych relaksacyjnych, aktywizujących proces uczenia się
- metoda Dobrego Startu – metody przygotowujące do nauki czytania i pisania
- elementy terapii ręki
- relaksacja
- zabawy paluszkowe
- drama
- burza mózgów – metoda aktywizująca, pobudzająca do aktywnego myślenia i działania
OFERTA ZAJĘĆ DODATKOWYCH
- j. angielski – 5 razy w tygodniu
- grupowe zabawy logopedyczne
- logorytmika
- terapia logopedyczna
- rytmika
- aerobik
- koło małego programisty „Jeżyki robociki”
- szachy
- gimnastyka ogólnorozwojowa z elementami korektywy
- religia na życzenie rodziców
- zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju
- zajęcia rewalidacyjne indywidualne dla dzieci z autyzmem
- zajęcia terapeutyczne SI
- terapia psychologiczna
Realizujemy również inne programy:
- „Czyste powietrze wokół nas”
- „Pola nadziei”
- „Technikoludek – czyli przedszkolak w świecie technologii”
- „Cała Polska czyta dzieciom”
- „Skąd się biorą produkty ekologiczne?”
- „Zabawa sztuką”
- „Mamo, Tato, wolę wodę”
- „Magiczna moc bajek”
- „Terapia ręki dla każdego”
PROMOCJA PLACÓWKI
Działania promocyjne obejmują:
- prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola
- dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym
- prowadzenie kroniki przedszkola
- organizację uroczystości przedszkolnych
- prezentację na stronie internetowej wydarzeń mających miejsce w przedszkolu
- dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku
WSPÓŁPRACUJEMY Z:
- Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 1
- Władzami samorządowymi
- Zespołem Szkół nr 4
- Książnicą Podlaską – filia nr 12
- Służbami mundurowymi (policja, straż miejska, straż pożarna, straż graniczna)
- Uniwersytetem w Białymstoku
- Parafią pod wezwaniem św. J. Chrzciciela
- Parafią pod wezwaniem Proroka Eliasza
DZIAŁANIA PODNOSZĄCE JAKOŚĆ PRACY PRZEDSZKOLA
Bierzemy udział w akcjach charytatywnych np. „Pola Nadziei”. Dodatkowo wspieramy ekologię segregując odpady oraz zbieramy makulaturę.
SPOSOBY DIAGNOZOWANIA OSIĄGNIĘĆ DZIECI
- rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju
- przeprowadzenie diagnozy wstępnej, śródrocznej i końcowej
- informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej
- bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji.
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
- prezentacji dokonań dzieci, teczek prac wytworów dzieci
- arkuszy obserwacji rozwoju dziecka
- rozmów
SPOSOBY MONITOROWANIA OSIĄGNIĘĆ NAUCZYCIELI
Nauczyciele zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
- zaangażowania nauczycieli w życie przedszkola
- rozmów z nauczycielami , rodzicami
- obserwacji zajęć
- obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw
- arkuszy samooceny pracy
Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych analityczno- oceniających odbywających się co pół roku.
SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW O POSTĘPACH EDUKACYJNYCH DZIECI
- Nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych z realizowanego przez siebie programu nauczania i wychowania.
- Nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu.
- Informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli.
- Rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się w trakcie rozmów indywidualnych oraz konsultacji podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica.
- Na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka.
- Pisemną informację o gotowości dziecka do podjęcia obowiązku szkolnego otrzymują rodzice po przeprowadzeniu diagnozy końcowej w roku szkolnym poprzedzającym naukę w szkole.
KIERUNKI DZIAŁANIA
- kształtowanie aktywnej i kreatywnej postawy dziecka poprzez stosowanie metod aktywizujących
- kształtowanie pozytywnych i bezpiecznych postaw i zachowań dzieci w wieku przedszkolnym w sytuacjach trudnych, zagrażających zdrowiu a nawet życiu
- doskonalenie procesów wspomagania i edukacji dzieci
- doskonalenie metod i form współpracy ze środowiskiem i rodzicami
- uczenie dzieci zasad tolerancji wobec inności kolegów (dzieci chore, dzieci innych narodowości)
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Koncepcja pracy przedszkola jest otwarta i może ulegać modyfikacji.
- Koncepcja pracy przedszkola jest dopełnieniem zadań określonych w Statucie.
- Koncepcję pracy zatwierdza do realizacji Dyrektor wraz z Radą Pedagogiczną.
- Zmiany w Koncepcji Przedszkola mogą być dokonane na wniosek Rady Pedagogicznej, Dyrektora, rodziców.