„Pomóżmy dzieciom, by każdy z nich stał się tym, kim stać się może.”
Janusz Korczak

NASZE PRZEDSZKOLE

Jeżykowe Przedszkole to przedszkole niepubliczne, które swoją działalność rozpoczęło 5 kwietnia 2012r. Mieści się w Białymstoku przy ul. Stoczni Gdańskiej 48. Wpisane do ewidencji szkół i placówek niepublicznych pod numerem 267. Nadzór pedagogiczny  sprawuje Kuratorium Oświaty w Białymstoku. Przedszkole posiada nazwę własną i logo.Przedszkole położone na obrzeżach miasta, z dala od miejskiego zgiełku. W otoczeniu znajdują się tereny leśne. Budynek przedszkola jest nowy, funkcjonalny. Posiada dobrze i nowocześnie wyposażoną kuchnię. Sale przedszkolne są wielofunkcyjne, duże i jasne, wyposażone w kąciki zabaw. Zabawki i wyposażenie posiadają certyfikaty bezpieczeństwa. Zarówno sale jak i łazienki dostosowane są do potrzeb małego dziecka. Przedszkole posiada również salę terapeutyczną z odpowiednim sprzętem do pracy indywidualnej z dzieckiem autystycznym, a także salę gimnastyczną wyposażoną w sprzęt sportowy. Placówkę otacza duży ogród z częścią słoneczną i zacienioną. Plac zabaw wyposażony jest w dwie piaskownice i nowoczesny sprzęt do zabaw, który zachęca dzieci do aktywności ruchowej. Plac przedszkolny stwarza warunki do prowadzenia zabaw i ćwiczeń ruchowych na świeżym powietrzu. Ponadto wydzielone jest miejsce na „dziecięcy ogródek”, w którym przedszkolaki mają możliwość uprawiania roślin. Zachęca to je i wdraża do systematycznej i wytrwałej pracy. Jeżykowe Przedszkole pracuje od poniedziałku do piątku w godzinach zgodnych z potrzebami rodziców tj. od 6.30 do godz. 18.00. Przedszkole jest przedszkolem elastycznym, dlatego istnieje możliwość zmiany godzin np. wydłużenia godzin pracy lub zapewnienia opieki nad dzieckiem w innych godzinach po wcześniejszym uzgodnieniu z rodzicami. W placówce zatrudniona jest wykwalifikowana kadra pedagogiczna. Są to nauczyciele – pedagodzy, pedagodzy specjalni, nauczyciele wspomagający, nauczyciel języka angielskiego, logopeda oraz terapeuci integracji sensorycznej. Ich pracę wspiera personel niepedagogiczny, a także nauczyciele zajęć dodatkowych. Praca wychowawczo – dydaktyczna planowana jest zgodnie z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego MEN. Realizowana jest na podstawie programu „Program Wychowania Przedszkolnego”.

MISJA

W naszym przedszkolu:

  • wspieramy wszechstronny rozwój dziecka organizując działalność dydaktyczną w oparciu o jego aktywność, możliwości, potrzeby i doświadczenia
  • rozwijamy postawy prozdrowotne i proekologiczne
  • przygotowujemy dzieci do przeżywania sukcesu, ale i do radzenia sobie z porażkami
  • umożliwiamy rozwój uzdolnień i zainteresowań
  • pełnimy funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców.
  • wspieramy nauczycieli w kreowaniu osobowości zawodowej

WIZJA

  • Jeżykowe Przedszkole jest placówką otwartą, bezpieczną i przyjazną zarówno dla dzieci jak i rodziców.
  • W przedszkolu promowany jest zdrowy styl życia, zachowania proekologiczne oraz aktywne postawy wobec własnego zdrowia.
  • Przedszkole współpracuje z rodzicami, którzy współdecydują i uczestniczą w działaniach  podejmowanych na rzecz przedszkola.
  • Jakość pracy jest systematycznie podnoszona poprzez doskonalenie kadry oraz dokonywanie ewaluacji działań wychowawczo – dydaktycznych.
  • Działania edukacyjne przedszkola umożliwiają osiągnięcie przez dziecko sukcesu w szkole.
  • Wszyscy przestrzegają praw dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną. 

MODEL ABSOLWENTA NASZEGO PRZEDSZKOLA

  • Dziecko jest aktywne, gotowe do stawiania pytań, odkrywania oraz przewidywania.
  • Dziecko jest radosne.
  • Dziecko jest samodzielne, ciekawe świata, gotowe do podejmowania różnorodnych zadań oraz odczuwające satysfakcję z ich wykonania.
  • Dziecko jest odporne na niepowodzenia, wierzy w siebie i jest gotowe do pracy nad sobą.
  • Dziecko jest świadome, umiejętnie korzysta z podstawowych zasad zdrowego stylu życia.
  • Dziecko jest kulturalne, zdolne do nawiązywania pozytywnych kontaktów społecznych.
  • Dziecko liczy się z innymi, posiada umiejętność pracy w różnych grupach oraz uczenia się od nauczyciela jak i rówieśników.
  • Dziecko posiada przygotowanie do nauki czytania, pisania i liczenia.
  • Dziecko jest komunikatywne, umie relacjonować własne doświadczenia.
  • Dziecko jest twórcze, zdolne do kreatywnego działania.
  • Dziecko jest praktyczne, gotowe do wykorzystywania posiadanej wiedzy oraz swych umiejętności w sytuacjach życia codziennego.

WSPÓŁPRACUJEMY  Z RODZICAMI POPRZEZ:

  • zebrania z rodzicami
  • zebrania pedagogizujące
  • warsztaty
  • zajęcia otwarte
  • zajęcia adaptacyjne
  • konsultacje indywidualne z nauczycielem
  • uroczystości i spotkania integracyjne
  • udział rodziców w wycieczkach, piknikach rodzinnych
  • warsztaty  rodziców dla rodziców
  • tablice informacyjne dla rodziców
  • stronę internetową przedszkola

RODZICE

  • uzyskują informacje na temat udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  • otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka
  • dzielą się spostrzeżeniami na temat pracy przedszkola
  • współdecydują i wspierają przedszkole w jego działaniach
  • czynnie uczestniczą w życiu przedszkola
  • są partnerami w tworzeniu atmosfery placówki, działalności wychowawczo-dydaktycznej i zarządzaniu placówką

DZIECKO

  • traktowane jest indywidualnie  i podmiotowo
  • rozwija się w atmosferze bezpieczeństwa, życzliwości , pełnej akceptacji
  • w atmosferze zrozumienia dziecko nabywa poczucia własnej wartości
  • osiąga sukces na miarę swoich możliwości rozwojowych
  • jest aktywizowane do samodzielności we wszystkich sferach edukacyjnych
  • rozwija potrzeby i przekonania służące zachowaniu zdrowia
  • poznaje i zaczyna rozumieć świat i samo siebie

EKOLOGIA I ZDROWIE

Przedszkole respektuje zasady zrównoważonego rozwoju w aspektach: przyrodniczym, społecznym, zdrowotnym i kulturowym. Propaguje dbałość o zdrowie oraz zachowania przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do troski o własne zdrowie i aktywności ruchowej oraz poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać i szanować, a także korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia.
Kształtujemy u naszych wychowanków właściwe postawy prozdrowotne poprzez:

  • profilaktykę wad postawy (gry i zabawy wspomagające rozwój ruchowy dzieci, gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna)
  • ćwiczenia funkcji językowych (logopedia)
  • zmianę nawyków żywieniowych (m.in. spotkanie z dietetykiem)
  • dbanie o bezpieczeństwo, przestrzeganie zasad higieny osobistej i otoczenia
  • codzienne wyjścia na świeże powietrze
  • udział w akcjach promujących zdrowy styl życia np. akcja „Czyste powietrze wokół nas”

CODZIENNE PLANOWANIE PRACY PEDAGOGICZNEJ UWZGLĘDNIA:

  • cele wychowania i edukacji
  • działania zorientowane na dziecko
  • aktualne pory roku
  • święta i uroczystości
  • tradycje ludowe

METODY PRACY STOSOWANE W NASZYM PRZEDSZKOLU

Aby zrealizować obowiązujące treści programowe, wykorzystujemy metody aktywne, problemowe i twórcze oraz metody tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową formę jego aktywności, tj. zabawę. Organizacja pracy nauczyciela z wykorzystaniem wymienionych metod uwzględnia wielostronny rozwój dziecka.
Do metod tych należą m. in.:

  • metoda prof. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej „Dziecięca matematyka” – zabawy matematyczne mające na celu zapewnienie dziecku osiąganie sukcesów w nauce matematyki
  • Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne – zabawy ruchowe uczące świadomości własnego ciała i otaczającej przestrzeni, nawiązanie kontaktu z innymi za pomocą dotyku i ruchu
  • opowieść ruchowa
  • gimnastyka ekspresyjna R. Labana
  • metoda C.Orffa
  • metoda aktywnego słuchania muzyki według Batii Strauss
  • edukacja przez ruch  D. Dziamskiej
  • elementy pedagogiki M. Montessori
  • pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA – zabawy i zajęcia ze wszystkich obszarów edukacyjnych
  • kinezjologia edukacyjna Dennisona – program ćwiczeń ruchowych, graficznych relaksacyjnych, aktywizujących proces uczenia się
  • metoda Dobrego Startu – metody przygotowujące do nauki czytania i pisania
  • elementy terapii ręki
  • relaksacja
  • zabawy paluszkowe
  • drama
  • burza mózgów – metoda aktywizująca, pobudzająca do aktywnego myślenia i działania

OFERTA ZAJĘĆ DODATKOWYCH

  • j. angielski – 5 razy w tygodniu
  • grupowe zabawy logopedyczne
  • logorytmika
  • terapia logopedyczna
  • rytmika
  • aerobik
  • koło małego programisty „Jeżyki robociki”
  • szachy
  • gimnastyka ogólnorozwojowa z elementami korektywy
  • religia na życzenie rodziców
  • zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju
  • zajęcia rewalidacyjne indywidualne dla dzieci z autyzmem
  • zajęcia terapeutyczne SI
  • terapia psychologiczna

Realizujemy również inne programy:

  • „Czyste powietrze wokół nas”
  • „Pola nadziei”
  • „Technikoludek – czyli przedszkolak w świecie technologii”
  • „Cała Polska czyta dzieciom”
  • „Skąd się biorą produkty ekologiczne?”
  • „Zabawa sztuką”
  • „Mamo, Tato, wolę wodę”
  • „Magiczna moc bajek”
  • „Terapia ręki dla każdego”

PROMOCJA PLACÓWKI

Działania promocyjne obejmują:

  • prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola
  • dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym
  • prowadzenie kroniki przedszkola
  • organizację uroczystości przedszkolnych
  • prezentację na stronie internetowej wydarzeń mających miejsce w przedszkolu
  • dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku 

WSPÓŁPRACUJEMY Z:

  • Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 1
  • Władzami samorządowymi
  • Zespołem Szkół nr  4
  • Książnicą Podlaską – filia nr 12
  • Służbami mundurowymi (policja, straż miejska, straż pożarna, straż graniczna)
  • Uniwersytetem w Białymstoku
  • Parafią pod wezwaniem św. J. Chrzciciela
  • Parafią pod wezwaniem Proroka Eliasza

DZIAŁANIA PODNOSZĄCE JAKOŚĆ PRACY PRZEDSZKOLA

Bierzemy udział w akcjach charytatywnych np. „Pola Nadziei”. Dodatkowo wspieramy ekologię segregując odpady oraz zbieramy makulaturę.

SPOSOBY DIAGNOZOWANIA OSIĄGNIĘĆ DZIECI

  • rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju
  • przeprowadzenie diagnozy wstępnej, śródrocznej i końcowej
  • informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej
  • bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji.

Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:

  • prezentacji dokonań dzieci, teczek prac wytworów dzieci
  • arkuszy obserwacji  rozwoju dziecka
  • rozmów

SPOSOBY MONITOROWANIA OSIĄGNIĘĆ NAUCZYCIELI

Nauczyciele zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:

  • zaangażowania nauczycieli w życie przedszkola
  • rozmów z nauczycielami , rodzicami
  • obserwacji zajęć
  • obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw
  • arkuszy samooceny  pracy

Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych analityczno- oceniających odbywających się co pół roku.

SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW O POSTĘPACH EDUKACYJNYCH DZIECI

  • Nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych z realizowanego przez siebie programu nauczania i wychowania.
  • Nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu.
  • Informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli.
  • Rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się w trakcie rozmów indywidualnych oraz konsultacji podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica.
  • Na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka.
  • Pisemną informację o gotowości dziecka do podjęcia obowiązku szkolnego otrzymują rodzice po przeprowadzeniu diagnozy końcowej w roku szkolnym poprzedzającym naukę w szkole.

KIERUNKI DZIAŁANIA

  • kształtowanie aktywnej i kreatywnej postawy dziecka poprzez stosowanie metod aktywizujących
  • kształtowanie pozytywnych i bezpiecznych postaw i zachowań dzieci w wieku przedszkolnym w sytuacjach trudnych, zagrażających zdrowiu a nawet życiu
  • doskonalenie procesów wspomagania i edukacji dzieci
  • doskonalenie metod i form współpracy ze środowiskiem i rodzicami
  • uczenie dzieci zasad tolerancji wobec inności kolegów (dzieci chore, dzieci innych narodowości)

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  • Koncepcja pracy przedszkola jest otwarta i może ulegać modyfikacji.
  • Koncepcja pracy przedszkola jest dopełnieniem zadań określonych w Statucie.
  • Koncepcję pracy zatwierdza do realizacji Dyrektor wraz z Radą Pedagogiczną.
  • Zmiany w Koncepcji Przedszkola mogą być dokonane na wniosek Rady Pedagogicznej, Dyrektora, rodziców.