STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH w Jeżykowym Przedszkolu w Białymstoku
POLITYKA OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED KRZYWDZENIEM W JEŻYKOWYM PRZEDSZKOLU W BIAŁYMSTOKU
Preambuła
Niniejszy dokument powstał, aby zapewnić wychowankom Jeżykowego Przedszkola harmonijny rozwój w atmosferze bezpieczeństwa, akceptacji i szacunku.
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników przedszkola oraz osoby współdziałające jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Kierując się dobrem małoletnich, pracownicy placówki dążą do ich wszechstronnego rozwoju z poszanowaniem ich praw. Pracownik placówki traktuje małoletniego z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec małoletniego przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik placówki, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych obowiązujących w placówce oraz swoich kompetencji.
Rozdział I
Objaśnienie terminów
§1
- Pracownikiem przedszkola jest osoba zatrudniona przez Jeżykowe Przedszkole na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilno – prawnej.
- Osoba współpracująca z Jeżykowym Przedszkolem to: osoba samozatrudniona prowadząca zajęcia dodatkowe, wolontariusz, stażysta, student, praktykant, pracownik Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej oraz innych instytucji wspierających prace przedszkola.
- Dzieckiem w świetle polskiego prawa jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
- Opiekunem małoletniego jest osoba uprawniona do jego reprezentacji, w szczególności jego przedstawiciel ustawowy. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem małoletniego jest rodzic, opiekun prawny, rodzic zastępczy lub inna osoba uprawniona do reprezentacji na podstawie przepisów szczególnych lub orzeczenia sądu (w tym rodzina zastępcza).
- Zgoda opiekuna małoletniego oznacza zgodę co najmniej jednego z opiekunów dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunami małoletniego należy poinformować opiekunów o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd.
-
Przez
krzywdzenie małoletniego należy rozumieć popełnienie czynu
karalnego na jego szkodę przez jakąkolwiek osobę, w tym:
- pracownika przedszkola,
- osobę współpracującą,
- rodziców/opiekunów dziecka,
- jakiekolwiek inne osoby.
- Przez krzywdzenie małoletniego rozumiemy przemoc fizyczną, przemoc emocjonalną, przemoc seksualną oraz zaniedbywanie dziecka przez jego rodziców/opiekunów bądź inne osoby, pod których opieką pozostają dzieci (załącznik nr 1 – co rozumiemy przez zaniedbanie) oraz naruszenie dobra dziecka.
- Osoby odpowiedzialne za Standardy Ochrony Małoletnich (wskazana w rozdziale IX § 14 pkt 1) – to wyznaczeni przez dyrektora przedszkola pracownicy sprawujący nadzór nad realizacją Standardów Ochrony Małoletnich w placówce.
- Danymi osobowymi małoletniego jest każda informacja umożliwiająca identyfikację dziecka.
- Osoba odpowiedzialna za Internet to wyznaczony przez dyrektora przedszkola pracownik sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci na terenie placówki oraz nad bezpieczeństwem w Internecie.
- Zespół interdyscyplinarny – to zespół powoływany przez władze samorządowe (prezydenta miasta) w ramach realizowania przedsięwzięć na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie. W skład zespołu wchodzą przedstawiciele jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, Policji, oświaty, ochrony zdrowia oraz organizacji pozarządowych. W skład zespołu interdyscyplinarnego wchodzą także kuratorzy sądowi. Mogą w nim ponadto uczestniczyć prokuratorzy oraz przedstawiciele podmiotów innych niż wymienione.
- Zespół Interwencyjny – zespół powołany przez dyrektora przedszkola w skomplikowanych przypadkach. W skład zespołu wchodzą: osoby odpowiedzialne za realizację Standardów Ochrony Małoletnich, dyrektor, psycholog/pedagog, nauczyciel z grupy dziecka, dyrektor, pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu małoletniego.
Rozdział II
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich – edukacja pracowników
§2
- Wszyscy pracownicy przedszkola przechodzą szkolenie w zakresie ochrony małoletnich obejmujące zapoznanie z obowiązującymi w placówce Standardami Ochrony Małoletnich, poznanie symptomów krzywdzenia dzieci, a także świadomość odpowiedzialności prawnej i zobowiązanie do podejmowania interwencji w uzasadnionych przypadkach.
- Wszyscy pracownicy przedszkola zostają przeszkoleni w zakresie procedury „Niebieskiej Karty”.
- Pracownicy przedszkola posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich.
- Pracownicy monitorują sytuację i dobre samopoczucie małoletniego. np. poprzez jego obserwację, rozmowy indywidualne zarówno z dzieckiem jak i rodzicem.
- Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko ustalone w placówce – rozdział VII Standardów Ochrony Małoletnich.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy placówki zwracają się do osoby odpowiedzialnej za realizację Standardów Ochrony Małoletnich, która podejmuje rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując do szukania dla siebie pomocy.
- Pracownicy mają dostęp do danych kontaktowych lokalnych placówek, które zajmują się ochroną dzieci oraz zapewniają pomoc w nagłych wypadkach (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia).
Rozdział III
Weryfikacja pracowników przedszkola
§3
- Placówka dba, aby osoby przez nią zatrudnione (w tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenie oraz wolontariusze/stażyści) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne. Dlatego rekrutacja pracowników placówki odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu.
- Bezpieczna rekrutacja odbywa się na zasadach:
– dyrektor wymaga danych (w tym dokumentów) dotyczących: wykształcenia, kwalifikacji zawodowych, przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki, mile widziane referencje z poprzednich miejsc zatrudnienia,
– każdy przyjęty do pracy pracownik przedkłada pracodawcy informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu Karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023r. poz. 172 oraz z 2020r. poz.2600) lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego,
– każdy pracownik przekłada pracodawcy informację z Krajowego Rejestru Karnego przynajmniej raz na dwa lata; jeśli sytuacja ulega zmianie, pracownik ma obowiązek przedstawić nowe zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego,
– jeżeli istnieje podejrzenie o zaistniałych zmianach u pracownika, pracodawca jest zobowiązany sprawdzić sytuację i zażądać od pracownika nowego zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego,
– jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie, wówczas powinna przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów,
– od kandydata/kandydatki wymaga się oświadczenia o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat/kandydatka składa pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub z opieką nad nimi,
– pracownicy podpisują oświadczenie, że nie byli skazani za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej, obyczajności i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego oraz że nie toczy się przeciw nim żadne postępowanie karne i cywilne w tym zakresie pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia – załącznik nr 3.
– informacje, oświadczenia włącza się do akt osobowych pracownika,
– osoby takie jak: wolontariusze, studenci, praktykanci itp. oraz inne osoby z zewnątrz typu aktorzy, przedstawiciele zawodów mający spotkania z dziećmi, podpisują oświadczenie, że nie byli skazani za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej, obyczajności i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego oraz że nie toczy się przeciwko nim żadne postępowanie karne i cywilne w tym zakresie – załącznik nr 3. - Zgodnie z przepisami prawa każdy pracownik jest sprawdzany w Rejestrze sprawców przestępstw na tle seksualnym.
- Wszyscy pracownicy zapoznają się ze Standardami Ochrony Małoletnich. Po zapoznaniu się pracownicy podpisują oświadczenie o przyjęciu Polityki Ochrony Małoletnich do realizacji i zobowiązują się do przestrzegania jej zasad – załącznik nr 2.
- Dyrektor wprowadza SOM zarządzeniem.
Rozdział IV
Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez osobę spoza przedszkola ze szczególnym uwzględnieniem małoletniego ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
§4
- Każdy zgłoszony przypadek podejrzenia krzywdzenia dziecka małoletniego ze szczególnym uwzględnieniem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest monitorowany.
- W przypadku uzyskania informacji o podejrzeniu krzywdzenia dziecka pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania jej dyrektorowi placówki.
- Dyrektor powołuje zespół interwencyjny, którego zadaniem jest określenie sytuacji dziecka i stworzenie planu pomocy na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu informacji oraz uruchomienie procedur interwencyjnych.
- Dyrektor przedszkola wzywa opiekunów dziecka, wobec którego istnieje podejrzenie, że jest krzywdzone i informuje ich o podejrzeniach.
- Rodzicom przedstawiany jest plan pomocy dziecku. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez pedagoga/psychologa z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
- Plan pomocy powinien zawierać:
– Działania przedszkola w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym, w razie konieczności, również zgłoszenia podejrzenia do odpowiedniej instytucji.
– Wsparcie, jakie zaoferuje przedszkole dziecku.
– Skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki pomocy, jeśli istnieje taka potrzeba. - W sytuacji określonej prawem Dyrektor wszczyna procedurę Niebieskiej Karty i/lub składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/ policji lub składa wniosek o wgląd w sytuację rodziny do Sądu Rejonowego, Wydziału Rodziny i Nieletnich.
- Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji (załącznik nr 4)
- W placówce prowadzi się rejestr interwencji; rejestr przechowywany jest w sposób uniemożliwiający dostęp przez osoby trzecie.
- Kartę interwencji załącza się do akt sprawy małoletniego.
- Wszyscy pracownicy placówki i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
- W sytuacji, gdy występuje podejrzenie krzywdzenia małoletniego przez jednego z rodziców, na rozmowę w pierwszej kolejności wzywa się rodzica niekrzywdzącego.
- W sytuacji, gdy dziecko doświadcza jednorazowo innej przemocy fizycznej (np. klapsy, popychanie, szturchanie), przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub innych niepokojących zachowań (tj. krzyk, niestosowne komentarze) należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka, przeprowadzić rozmowę z rodzicem/opiekunem podejrzanym o krzywdzenie.
- Rodzica należy powiadomić o możliwości wsparcia psychologicznego.
- W przypadku braku współpracy rodzica/opiekuna lub powtarzającej się przemocy Dyrektor powiadamia właściwy ośrodek pomocy społecznej, równolegle dopuszcza się złożenie wniosku do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny.
- Sytuacja dziecka jest monitorowana, a ono samo otrzymuje wsparcie i troskę pracowników przedszkola.
§5
Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez pracownika przedszkola
- Każda osoba, która zauważyła niewłaściwe zachowanie pracownika przedszkola wobec dziecka lub uzyskała informacje na ten temat zgłasza w/w informacje Dyrektorowi przedszkola.
- W przypadku uzyskania informacji o podejrzeniu krzywdzenia dziecka przez pracownika przedszkola Dyrektor przedszkola przeprowadza postępowanie wyjaśniające w w/w sprawie polegające na zebraniu wszelkich informacji pozwalających na obiektywne wyjaśnienie sprawy, w szczególności poprzez przeprowadzenie rozmów z osobami bezpośrednio związanymi z daną sprawą.
- W sytuacji określonej prawem Dyrektor przeprowadza wobec pracownika przedszkola postępowanie dyscyplinujące i/lub wyciąga konsekwencje wynikające z odpowiedzialności pracowniczej, a gdy jego zachowanie narusza przepisy prawa zawiadamia o tym organa ścigania – Policję/Prokuraturę.
- Z przebiegu całości postępowania Dyrektor sporządza stosowną dokumentację.
- O rezultacie przeprowadzonego postępowania wobec pracownika przedszkola Dyrektor informuje opiekunów dziecka.
- Sytuacja dziecka jest monitorowana, a ono samo otrzymuje wsparcie i troskę pracowników przedszkola pracowników.
Rozdział V
Zasady ochrony danych osobowych dziecka
§6
- Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w ustawie z dnia 10 maja 2018r. (Dz. U. 2018 poz. 1000) o ochronie danych osobowych.
- Pracownik przedszkola ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed dostępem osób nieuprawnionych.
- Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
- Pracownik przedszkola jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka i udostępniania tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego powołanego w trybie ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
§ 7
- Pracownik przedszkola może wykorzystać informacje o dziecku w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację dziecka.
§8
- Pracownik przedszkola nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o dziecku ani jego rodzicach/opiekunach.
- Pracownik przedszkola nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi i jego rodzicami/opiekunami.
- Pracownik przedszkola nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego opiekuna. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik przedszkola jest przeświadczony, iż jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
- Pracownik przedszkola, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może wypowiedzieć się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego opiekuna – po wyrażeniu pisemnej zgody przez opiekuna dziecka.
§9
- W celu realizacji materiału medialnego można udostępnić mediom wybrane pomieszczenia przedszkola. Decyzję w sprawie udostępnienia pomieszczenia podejmuje dyrektor.
- Dyrektor przedszkola, podejmując decyzję, o której mowa w punkcie poprzedzającym, poleca pracownikom przedszkola przygotować wybrane pomieszczenie w celu realizacji materiału medialnego w taki sposób, by uniemożliwić filmowanie przebywających na terenie przedszkola dzieci.
Rozdział VI
Zasady ochrony wizerunku dziecka
§ 10
- Placówka zapewnia standardy ochrony danych osobowych dziecka zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Przedszkole, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
- Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią załącznik nr 5 do niniejszej Polityki.
§ 11
- Pracownikowi przedszkola nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie) przez media na terenie instytucji bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.
- W celu uzyskania zgody opiekuna dziecka na utrwalanie wizerunku dziecka pracownik przedszkola jest zobowiązany do skontaktowania się z opiekunem dziecka i ustalenia procedury uzyskania zgody.
- Na zdjęciach/nagraniach wykonywanych w trakcie aktywności edukacyjnych należy objąć szeroki przekrój dzieci, czyli tzw. zdjęcia zespołowe, grupowe, na którym jest przynajmniej kilkoro dzieci.
- Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
- Osoby nie będące pracownikami przedszkola np. rodzice, dziadkowie wykonujące zdjęcia podczas uroczystości przedszkolnych, na których występuje wizerunek innych dzieci, zobowiązane są do nie rozpowszechniania ich w Internecie.
- Wszystkie osoby nie będące pracownikami przedszkola utrwalające wizerunek dzieci na nośnikach zobowiązane są do nie wykorzystywania ich w celach niezgodnych z prawem.
§12
- Upublicznienie przez pracownika przedszkola wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-video) wymaga pisemnej zgody opiekuna dziecka.
- Przed utrwaleniem wizerunku dziecka należy dziecko oraz opiekuna poinformować o tym, gdzie będzie umieszczony wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie przedszkola w celach informacyjnych, w gazecie lokalnej itp.).
- Przedszkole zapewnia edukację dzieci na temat zasad ochrony wizerunku dzieci.
Rozdział VII
ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI PERSONELU JEŻYKOWEGO PRZEDSZKOLA Z DZIEĆMI
§ 13
Każdy pracownik jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i rozważenia, czy osobista reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka jest adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Należy działać w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji zachowania.
§ 14
Komunikacja z dziećmi
- W komunikacji z dziećmi należy szanować godność dziecka jako osoby: akceptować go, uznać jego prawa, pozwolić wyrażać własne poglądy.
- Nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka. Nie wolno krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
- Personel nie ujawnia informacji wrażliwych dotyczących dziecka, nie wyraża krytycznych, ośmieszających opinii, uwag, sądów wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci.
- Należy szanować prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, należy wyjaśnić mu to najszybciej, jak to możliwe.
- W sytuacji prowadzenia aktywności z dziećmi, należy zadbać o to, aby być w zasięgu wzroku lub słuchu innych członków personelu. W wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, kiedy nauczyciel/opiekun zostaje z dzieckiem sam na sam (toaleta, zajęcia indywidualne z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych), trzeba powiadomić o tym inne osoby z personelu oraz poinformować o miejscu pobytu z dzieckiem.
- Jeżeli dziecko czuje się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, może o tym powiedzieć osobie, którą darzy zaufaniem.
- Należy doceniać i szanować wkład dzieci w podejmowane działania, traktować równo bez względu na ich płeć, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
- Nie wolno nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.
- Nie wolno utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli Dyrektor nie został o tym poinformowany, nie wyraził na to zgody i nie uzyskał zgód rodziców/opiekunów prawnych.
- Nie wolno używać w obecności dzieci ani proponować alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji.
- Nie wolno wchodzić w relacje finansowej zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka, które mogłyby prowadzić do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych.
§15
Kontakt fizyczny z dziećmi
- Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne: cielesne (szarpanie, bicie, popychanie), słowne (wyzywanie, wyśmiewanie), negowanie uczuć.
- Istnieją jednak sytuacje (np. zagrożenie życia), w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego.
- W swoim zachowaniu należy kierować się zawsze profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.
- Nigdy nie wolno dotykać dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
- Zachować szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach należy reagować z wyczuciem, jednak stanowczo, pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
- Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli ktoś jest świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, należy poinformować o tym osobę odpowiedzialną i/lub postąpić zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.
- W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, należy utrzymywać tylko niezbędny do tego celu kontakt fizyczny z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu i w korzystaniu z toalety. Wskazane, aby w każdej z czynności pielęgnacyjnych i higienicznych asystowała inna osoba z placówki.
§ 16
- W przedszkolu obowiązuje jednolity dla wszystkich Kodeks postępowania określający zachowanie się w przedszkolu. Zarówno dzieci jak i pracownicy są zobowiązani do przestrzegania kodeksu w przedszkolu:
– dzieci nie są etykietowane,
– dzieci nie są przezywane,
– respektowane są możliwości i ograniczenia dzieci,
– dzieci są wdrażane do przyjmowania odpowiedzialności za swoje działania poprzez ponoszenie konsekwencji własnego zachowania,
– dzieci są zapoznawane z konsekwencjami konkretnych działań nieakceptowanych społecznie,
– konsekwencje stosowane są z poszanowaniem praw i godności dziecka. - Nauczyciele są zobowiązani do zapoznania wychowanków oraz rodziców dzieci z panującym w przedszkolu systemem wzmocnień i konsekwencji.
- Stosowany w przedszkolu system wychowawczy ma na celu wzmacnianie pozytywnych zachowań i eliminowanie negatywnych oraz regulację funkcjonowania w grupie.
§ 17
1. Podczas pobytu na placu przedszkolnym, spacerach, wycieczkach, nauczyciele i personel pomocniczy sprawują ciągły nadzór i opiekę nad dziećmi, monitorują otoczenie, nie dopuszczają do kontaktów dzieci z osobami obcymi.
2. Przyprowadzanie i odbieranie dzieci z Jeżykowego Przedszkola określa Procedura Przyprowadzania i Odbierania dzieci oraz Statut Jeżykowego Przedszkola.
3. Drzwi wejściowe przedszkola są zamknięte, wchodzący dzwonią domofonem ukazując swój wizerunek w ekranie monitora celem sprawdzenia wiarygodności osoby wchodzącej. W godzinach przyprowadzania i odbierania dzieci tj. 7.00 – 9.00 oraz 14.15 – 17.00 w szatni przebywa osoba dyżurująca – pomoc do dzieci, rozprowadzająca lub przyprowadzająca wychowanków.
Rozdział VIII
Zasady dostępu do Internetu
§18
- Przedszkole zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, jest zobowiązane podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności przedszkole zobowiązane jest zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.
- Na terenie placówki dostęp do Internetu możliwy jest wyłącznie pod nadzorem wyznaczonego przez Dyrektora pracownika przedszkola.
- Pracownik przedszkola ma obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Pracownik przedszkola czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez dzieci.
- Nauczyciel w ciągu roku szkolnego przeprowadza z dziećmi cykl zajęć na temat bezpiecznego korzystania z Internetu.
- Sieć internetowa wykorzystywana do pracy z dziećmi jest chroniona filtrami zabezpieczającymi przed niewłaściwymi treściami.
Rozdział IX
Procedura skargowa
§19
- Informacja skargowa na zachowanie pracownika może być zgłoszona do Dyrektora Przedszkola lub na skrzynkę mailową: biuro@jezykowydomek.pl
- Po zapoznaniu się z treścią skargi dyrektor podejmuje czynności wyjaśniające okoliczności związane ze skargą, przeprowadza niezbędne rozmowy, analizuje dokumentację. Czynności wyjaśniające są dokumentowane.
- O wynikach przeprowadzonych czynności wyjaśniających Dyrektor powiadamia osobę skarżącą.
- W sytuacji naruszających prawo, potwierdzenie okoliczności uzasadniających skargę Dyrektor przeprowadza postępowanie dyscyplinujące pracownika wobec którego zgłoszono skargę. W razie sytuacji tego wymagających – zawiesza go w czynnościach służbowych, podejmuje procedury prawne.
- Postępowanie skargowe realizowane jest także wobec zgłoszeń anonimowych.
- Informacja skargowa na zachowanie Dyrektora może być zgłoszona na skrzynkę mailową skargiwnioski.jezykowe@gmail.com lub do organu sprawującego nadzór pedagogiczny – Podlaskiego Kuratora Oświaty w Białymstoku.
Rozdział X
Monitoring stosowania polityki
§20
- Dyrektor przedszkola wyznacza w formie pisemnej osoby odpowiedzialne za monitorowanie realizacji Standardów Ochrony Małoletnich w przedszkolu. Wyznaczając osoby bierze pod uwagę kwalifikacje, staż pracy, liczbę odbytych szkoleń związanych z przemocą.
- Osoby, o których mowa w punkcie poprzedzającym, są odpowiedzialne za monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały ich naruszenia oraz za proponowanie zmian w Standardach.
- Nazwiska wyznaczonych osób wywieszone są na tablicy do ogólnej wiadomości.
- Osoby odpowiedzialne za realizację Standardów Ochrony Małoletnich w ramach spotkania kadry przedszkola raz w roku analizuje poziom realizacji Standardów oraz wprowadzanie ewentualnych zmian. Dopuszcza się monitorowanie stosowania realizacji Standardów za pomocą ankiety – załącznik nr 6.
- W razie nieobecności koordynatora wypełnianie jego obowiązków powierza się innej osobie.
- Pracownicy przedszkola oraz rodzice mogą proponować zmiany oraz wskazywać naruszenia Standardów w placówce – patrz pkt 7.
- Dyrektor, w porozumieniu z Radą Pedagogiczną przedszkola wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i zapoznaje z nimi pracowników przedszkola oraz rodziców/opiekunów dzieci uczęszczających do przedszkola.
- Rodzice/opiekunowie wychowanków przedszkola mają bieżący dostęp do treści polityki znajdującej się na tablicy ogłoszeń oraz mogą wnosić swoje uwagi dotyczące treści Standardów Ochrony Małoletnich do Dyrektora przedszkola na piśmie lub w skrzynce na wnioski i spostrzeżenia Rodziców.
- Wychowankowie są zapoznawani w formie przekazu ustnego lub w innej formie z prawem, że mogą wybranej przez siebie osobie powiedzieć o swoim zmartwieniu, kłopocie, trudnościach.
Rozdział X
Przepisy końcowe
§21
- Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem jej ogłoszenia.
- Ogłoszenie Standardów Ochrony Małoletnich następuje w sposób dostępny dla pracowników przedszkola oraz rodziców/opiekunów dzieci uczęszczających do przedszkola, w szczególności poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń i udostępnienie linku do w/w dokumentu.
Białystok, 15.02.2024r.
Załącznik nr 1 – Co rozumiemy przez zaniedbania
ZANIEDBANIA FIZYCZNE
- Niedostateczne lub niewłaściwe żywienie
- Niewłaściwe ubranie (odzież, obuwie nieodpowiednie do pogody i pory roku, niedostosowane do rozmiarów dziecka, brudne)
- Brak lub nieodpowiednie warunki w domu dla dziecka, pozostawianie dziecka samego w domu, pozbawienie dziecka schronienia
- Brak opieki i nadzoru, brak zainteresowania tym, co robi dziecko i gdzie przebywa, brak kontroli
- Brak troski o zdrowie, higienę, opiekę medyczną, odpowiednie leczenie, niereagowanie na objawy choroby ze strony dziecka, niezgłaszanie do lekarza poważnych urazów i wypadków, brak poszukiwania pomocy, kiedy jest ona powszechnie uważana za konieczną, zaniedbywanie konsultacji specjalistycznych
ZANIEDBANIE PSYCHOSPOŁECZNE
- Brak troski o zaspokojenie potrzeb psychicznych: poczucia bezpieczeństwa, przywiązania, akceptacji, przynależności, brak oznak fizycznej bliskości
- Obojętność, niska jakość opieki, niezaradność
- Odrzucenie połączone z tendencją gniewu
- Złość, wrogość werbalna, napięcie, przemoc
- Uniemożliwianie rozwoju społecznego, izolowanie dziecka od rówieśników
- Przyzwolenie na zachowania zagrażające zdrowiu oraz na zachowania stojące w sprzeczności z normami społecznymi
ZANIEDBANIA EDUKACYJNE
- Brak troski o rozwój umysłowy, kształcenie dziecka, niezapewnienie odpowiedniej stymulacji poznawczej, niezrealizowanie wskazanych zadań lub zajęć specjalistycznych
- Uniemożliwianie samorealizacji, rozwijania zdolności
- Niezapewnienie możliwości doświadczania i uczenia się
ZANIEDBANIE CYWILNO – PRAWNE
- Lekceważenie praw dziecka do informacji, wypowiedzi i zajmowania stanowiska w sprawach, które go dotyczą
Załącznik Nr 2
Jeżykowe Przedszkole w Białymstoku
Standardy Ochrony Małoletnich
Białystok, dnia………………………
OŚWIADCZENIE
Ja niżej podpisany/a oświadczam, że zapoznałem/łam się ze Standardami Ochrony Małoletnich obowiązującymi w Jeżykowym Przedszkolu w Białymstoku ul. Stoczni Gdańskiej 48 i przyjmuję je do realizacji. Zobowiązuję się do przestrzegania zasad w niej zawartych.
………………………………………
Podpisy pracownika
Załącznik Nr 3
Jeżykowe Przedszkole w Białymstoku
Standardy Ochrony Małoletnich
Białystok, dnia………………………
………………………………………..
Imię i nazwisko
…………………………………………
Miejsce pracy
………………………………………….
Stanowisko
OŚWIADCZENIE
Ja niżej podpisany/a, legitymujący się dowodem osobistym nr………….. ………………………. oświadczam, że nie byłem/łam skazany/a za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej, obyczajności i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego. Nie toczy się tez przeciwko mnie żadne postępowanie karne i cywilne w tym zakresie.
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
….….…………………………
podpis pracownika
Załącznik nr 4 – karta interwencji
KARTA INTERWENCJI
1.Imię i nazwisko dziecka |
|
Data | Działanie | |
2.
Przyczyna interwencji
(
forma krzywdzenia)
|
|
|
3.
Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia.
|
|
|
4.
Opis działań podjętych
przez
psychologa, pedagoga,
wychowawcę.
|
|
|
5.
Spotkania z opiekunami
dziecka.
|
|
|
6. Forma podjętej interwencji. (zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, • wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny, • inny rodzaj interwencji. Jaki?) |
|
|
7.Dane dotyczące interwencji ( nazwa organu, do którego zgłoszono interwencje i data interwencji). |
|
|
8.
Wyniki interwencji:
działania
organów wymiaru
sprawiedliwości
jeśli przedszkole je uzyskało, działania placówki,
działania
rodziców.
|
|
|
Załącznik nr 5
Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci
Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci w Jeżykowym Przedszkolu. Zasady powstały w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.
Nasze wartości
- W naszych działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.
- Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów dzieci, dokumentowaniu naszych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo dzieci. Wykorzystujemy zdjęcia/nagrania pokazujące szeroki przekrój dzieci – chłopców i dziewczęta, dzieci w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności i reprezentujące różne grupy etniczne.
- Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest tylko wtedy wiążąca, jeśli rodzice/opiekunowie prawni zostali poinformowani o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku.
Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków dzieci poprzez:
- Pisemne oświadczenie/wyrażenie zgody rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku dziecka przez Administratora Danych Osobowych do celów przedszkolnych tj. publikacji zdjęć i filmów z uroczystości przedszkolnych, zajęć edukacyjnych, udziału w projektach, programach, innych aktywności dziecka podczas pobytu w przedszkolu, na przedszkolnej stronie internetowej, tablicach informacyjnych, w kronice.
- Unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia i nazwiska. Jeśli konieczne jest podpisanie dziecka, używamy tylko z imienia.
- Rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku dotyczącym m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka (np. w przypadku zbiórek indywidualnych organizowanych przez naszą placówkę).
- Zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań dzieci poprzez:
– Wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest poniżająca dla dziecka, nie ukazuje go w negatywnym kontekście.
– Zdjęcia/nagrania powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać dzieci w grupie, a nie pojedyncze osoby. - Rezygnację z publikacji zdjęć dzieci, nad którymi nie sprawujemy już opieki, jeśli one lub ich rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na wykorzystanie zdjęć po odejściu z placówki.
- Przyjęcie zasady, że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania wizerunków dzieci należy zgłaszać dyrekcji, podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.
Rejestrowanie wizerunków dzieci do prywatnego użytku
W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub inni widzowie (np. dziadkowie) rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, informujemy na początku wydarzenia o tym, że:
- Wykonywanie, publikowanie i udostępnianie zdjęć/nagrań wykonywanych przez uczestników imprezy, uroczystości otwartych odbywa się na ich własną odpowiedzialność, osoby mają świadomość konsekwencji wynikających z rozpowszechniania wizerunku innych osób bez ich zgody.
- Wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki dzieci i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dzieci – przez ich rodziców/opiekunów prawnych.
- Zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunek dzieci nie powinny być udostępniane w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba, że rodzice/opiekunowie prawni tych dzieci wyrażą na to zgodę.
- Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za działania w.w.
Rejestrowanie wizerunku dzieci przez osoby trzecie i media
- Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli zarejestrować organizowane przez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę dyrekcji. W takiej sytuacji upewniamy się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku dzieci. Oczekujemy informacji o:
– Imieniu, nazwisku i adresie osoby lub redakcji występującej o zgodę,
– Uzasadnieniu potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacji, w jaki sposób i w jakim kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał,
– Podpisanej deklaracji o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym. - Personelowi placówki nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka na terenie placówki bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna prawnego dziecka oraz bez zgody dyrekcji.
- Personel placówki nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi, nie przekazuje mediom kontaktu do rodziców/opiekunów prawnych dzieci i nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego rodzica/opiekuna prawnego. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
- W celu realizacji materiału medialnego dyrekcja może podjąć decyzję o udostępnieniu wybranych pomieszczeń placówki dla potrzeb nagrania. Dyrekcja podejmując taką decyzję poleca przygotowanie takiego pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić rejestrowanie przebywających na terenie placówki dzieci.
Zasady w przypadku nie wyrażenia zgody na rejestrowanie wizerunku dziecka
Jeśli rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalanie wizerunku dziecka, będziemy respektować ich decyzje. Z wyprzedzeniem ustalimy z rodzicami/opiekunami prawnymi, w jaki sposób osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych. Rozwiązanie, jakie przyjmiemy, nie będzie wykluczające dla dziecka, którego wizerunek nie powinien być rejestrowany.
Przechowywanie zdjęć i nagrań
- Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w zamkniętej na klucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez placówkę.
- Dopuszcza się używanie przez pracowników osobistych urządzeń rejestrujących np. telefon w celu rejestrowania zdarzeń w przedszkolu, aktywności dzieci wyłącznie do użytku dla celów przedszkolnych. Zabrania się rozpowszechniania w innym celu.
Załącznik nr 6
MONITORING STANDARDÓW – ANKIETA
| TAK | NIE |
1. Czy znasz standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem obowiązujące w Jeżykowym Przedszkolu? |
|
|
2.Czy znasz treść dokumentu Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem? |
|
|
3.Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci? |
|
|
4.Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci? |
|
|
5. Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Standardach Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem przez inną osobę z personelu (pracownika, współpracownika, stażystę, wolontariusza …) |
|
|
5a.
Jeśli tak – jakie zasady zostały naruszone? (odpowiedź
opisowa)
|
|
|
5b.Czy podjąłeś jakieś działania: jeśli tak – jakie, jeśli nie – dlaczego? (odpowiedź opisowa) |
|
|
6.Czy masz jakieś uwagi/poprawki/sugestie dotyczące Polityki Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem? (odpowiedź opisowa) |
|
|
|
|
|