STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH w Jeżykowym Przedszkolu w Białymstoku

POLITYKA OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED KRZYWDZENIEM W JEŻYKOWYM PRZEDSZKOLU W BIAŁYMSTOKU

Preambuła

Niniejszy dokument powstał, aby zapewnić wychowankom Jeżykowego Przedszkola harmonijny rozwój w atmosferze bezpieczeństwa, akceptacji i szacunku.

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników przedszkola oraz osoby współdziałające jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Kierując się dobrem małoletnich, pracownicy placówki dążą do ich wszechstronnego rozwoju z poszanowaniem ich praw. Pracownik placówki traktuje małoletniego z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec małoletniego przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik placówki, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych obowiązujących w placówce oraz swoich kompetencji.

Rozdział I

Objaśnienie terminów

§1

  1. Pracownikiem przedszkola jest osoba zatrudniona przez Jeżykowe Przedszkole na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilno – prawnej.
  2. Osoba współpracująca z Jeżykowym Przedszkolem to: osoba samozatrudniona prowadząca zajęcia dodatkowe, wolontariusz, stażysta, student, praktykant, pracownik Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej oraz innych instytucji wspierających prace przedszkola.
  3. Dzieckiem w świetle polskiego prawa jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
  4. Opiekunem małoletniego jest osoba uprawniona do jego reprezentacji, w szczególności jego przedstawiciel ustawowy. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem małoletniego jest rodzic, opiekun prawny, rodzic zastępczy lub inna osoba uprawniona do reprezentacji na podstawie przepisów szczególnych lub orzeczenia sądu (w tym rodzina zastępcza).
  5. Zgoda opiekuna małoletniego oznacza zgodę co najmniej jednego z opiekunów dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunami małoletniego należy poinformować opiekunów o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd.
  6. Przez krzywdzenie małoletniego należy rozumieć popełnienie czynu karalnego na jego szkodę przez jakąkolwiek osobę, w tym:
    1. pracownika przedszkola,
    2. osobę współpracującą,
    3. rodziców/opiekunów dziecka,
    4. jakiekolwiek inne osoby.
  7. Przez krzywdzenie małoletniego rozumiemy przemoc fizyczną, przemoc emocjonalną, przemoc seksualną oraz zaniedbywanie dziecka przez jego rodziców/opiekunów bądź inne osoby, pod których opieką pozostają dzieci (załącznik nr 1 – co rozumiemy przez zaniedbanie) oraz naruszenie dobra dziecka.
  8. Osoby odpowiedzialne za Standardy Ochrony Małoletnich (wskazana w rozdziale IX § 14 pkt 1) – to wyznaczeni przez dyrektora przedszkola pracownicy sprawujący nadzór nad realizacją Standardów Ochrony Małoletnich w placówce.
  9. Danymi osobowymi małoletniego jest każda informacja umożliwiająca identyfikację dziecka.
  10. Osoba odpowiedzialna za Internet to wyznaczony przez dyrektora przedszkola pracownik sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci na terenie placówki oraz nad bezpieczeństwem w Internecie.
  11. Zespół interdyscyplinarny – to zespół powoływany przez władze samorządowe (prezydenta miasta) w ramach realizowania przedsięwzięć na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie. W skład zespołu wchodzą przedstawiciele jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, Policji, oświaty, ochrony zdrowia oraz organizacji pozarządowych. W skład zespołu interdyscyplinarnego wchodzą także kuratorzy sądowi. Mogą w nim ponadto uczestniczyć prokuratorzy oraz przedstawiciele podmiotów innych niż wymienione.
  12. Zespół Interwencyjny – zespół powołany przez dyrektora przedszkola w skomplikowanych przypadkach. W skład zespołu wchodzą: osoby odpowiedzialne za realizację Standardów Ochrony Małoletnich, dyrektor, psycholog/pedagog, nauczyciel z grupy dziecka, dyrektor, pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu małoletniego.

Rozdział II

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich – edukacja pracowników

§2

  1. Wszyscy pracownicy przedszkola przechodzą szkolenie w zakresie ochrony małoletnich obejmujące zapoznanie z obowiązującymi w placówce Standardami Ochrony Małoletnich, poznanie symptomów krzywdzenia dzieci, a także świadomość odpowiedzialności prawnej i zobowiązanie do podejmowania interwencji w uzasadnionych przypadkach.
  2. Wszyscy pracownicy przedszkola zostają przeszkoleni w zakresie procedury „Niebieskiej Karty”.
  3. Pracownicy przedszkola posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich.
  4. Pracownicy monitorują sytuację i dobre samopoczucie małoletniego. np. poprzez jego obserwację, rozmowy indywidualne zarówno z dzieckiem jak i rodzicem.
  5. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko ustalone w placówce – rozdział VII Standardów Ochrony Małoletnich.
  6. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy placówki zwracają się do osoby odpowiedzialnej za realizację Standardów Ochrony Małoletnich, która podejmuje rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując do szukania dla siebie pomocy.
  7. Pracownicy mają dostęp do danych kontaktowych lokalnych placówek, które zajmują się ochroną dzieci oraz zapewniają pomoc w nagłych wypadkach (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia).

Rozdział III

Weryfikacja pracowników przedszkola

§3

  1. Placówka dba, aby osoby przez nią zatrudnione (w tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenie oraz wolontariusze/stażyści) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne. Dlatego rekrutacja pracowników placówki odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu.
  2. Bezpieczna rekrutacja odbywa się na zasadach:
    – dyrektor wymaga danych (w tym dokumentów) dotyczących: wykształcenia, kwalifikacji zawodowych, przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki, mile widziane referencje z poprzednich miejsc zatrudnienia,
    – każdy przyjęty do pracy pracownik przedkłada pracodawcy informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu Karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023r. poz. 172 oraz z 2020r. poz.2600) lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego,
    – każdy pracownik przekłada pracodawcy informację z Krajowego Rejestru Karnego przynajmniej raz na dwa lata; jeśli sytuacja ulega zmianie, pracownik ma obowiązek przedstawić nowe zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego,
    – jeżeli istnieje podejrzenie o zaistniałych zmianach u pracownika, pracodawca jest zobowiązany sprawdzić sytuację i zażądać od pracownika nowego zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego,
    – jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie, wówczas powinna przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów,
    – od kandydata/kandydatki wymaga się oświadczenia o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat/kandydatka składa pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub z opieką nad nimi,
    – pracownicy podpisują oświadczenie, że nie byli skazani za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej, obyczajności i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego oraz że nie toczy się przeciw nim żadne postępowanie karne i cywilne w tym zakresie pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia – załącznik nr 3.
    – informacje, oświadczenia włącza się do akt osobowych pracownika,
    – osoby takie jak: wolontariusze, studenci, praktykanci itp. oraz inne osoby z zewnątrz typu aktorzy, przedstawiciele zawodów mający spotkania z dziećmi, podpisują oświadczenie, że nie byli skazani za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej, obyczajności i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego oraz że nie toczy się przeciwko nim żadne postępowanie karne i cywilne w tym zakresie – załącznik nr 3.
  3. Zgodnie z przepisami prawa każdy pracownik jest sprawdzany w Rejestrze sprawców przestępstw na tle seksualnym.
  4. Wszyscy pracownicy zapoznają się ze Standardami Ochrony Małoletnich. Po zapoznaniu się pracownicy podpisują oświadczenie o przyjęciu Polityki Ochrony Małoletnich do realizacji i zobowiązują się do przestrzegania jej zasad – załącznik nr 2.
  5. Dyrektor wprowadza SOM zarządzeniem.

Rozdział IV

Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez osobę spoza przedszkola ze szczególnym uwzględnieniem małoletniego ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

§4

  1. Każdy zgłoszony przypadek podejrzenia krzywdzenia dziecka małoletniego ze szczególnym uwzględnieniem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest monitorowany.
  2. W przypadku uzyskania informacji o podejrzeniu krzywdzenia dziecka pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania jej dyrektorowi placówki.
  3. Dyrektor powołuje zespół interwencyjny, którego zadaniem jest określenie sytuacji dziecka i stworzenie planu pomocy na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu informacji oraz uruchomienie procedur interwencyjnych.
  4. Dyrektor przedszkola wzywa opiekunów dziecka, wobec którego istnieje podejrzenie, że jest krzywdzone i informuje ich o podejrzeniach.
  5. Rodzicom przedstawiany jest plan pomocy dziecku. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez pedagoga/psychologa z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
  6. Plan pomocy powinien zawierać:
    – Działania przedszkola w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym, w razie konieczności, również zgłoszenia podejrzenia do odpowiedniej instytucji.
    – Wsparcie, jakie zaoferuje przedszkole dziecku.
    – Skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki pomocy, jeśli istnieje taka potrzeba.
  7. W sytuacji określonej prawem Dyrektor wszczyna procedurę Niebieskiej Karty i/lub składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/ policji lub składa wniosek o wgląd w sytuację rodziny do Sądu Rejonowego, Wydziału Rodziny i Nieletnich.
  8. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji (załącznik nr 4)
  9. W placówce prowadzi się rejestr interwencji; rejestr przechowywany jest w sposób uniemożliwiający dostęp przez osoby trzecie.
  10. Kartę interwencji załącza się do akt sprawy małoletniego.
  11. Wszyscy pracownicy placówki i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
  12. W sytuacji, gdy występuje podejrzenie krzywdzenia małoletniego przez jednego z rodziców, na rozmowę w pierwszej kolejności wzywa się rodzica niekrzywdzącego.
  13. W sytuacji, gdy dziecko doświadcza jednorazowo innej przemocy fizycznej (np. klapsy, popychanie, szturchanie), przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub innych niepokojących zachowań (tj. krzyk, niestosowne komentarze) należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka, przeprowadzić rozmowę z rodzicem/opiekunem podejrzanym o krzywdzenie.
  14. Rodzica należy powiadomić o możliwości wsparcia psychologicznego.
  15. W przypadku braku współpracy rodzica/opiekuna lub powtarzającej się przemocy Dyrektor powiadamia właściwy ośrodek pomocy społecznej, równolegle dopuszcza się złożenie wniosku do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny.
  16. Sytuacja dziecka jest monitorowana, a ono samo otrzymuje wsparcie i troskę pracowników przedszkola.

§5

Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez pracownika przedszkola

  1. Każda osoba, która zauważyła niewłaściwe zachowanie pracownika przedszkola wobec dziecka lub uzyskała informacje na ten temat zgłasza w/w informacje Dyrektorowi przedszkola.
  2. W przypadku uzyskania informacji o podejrzeniu krzywdzenia dziecka przez pracownika przedszkola Dyrektor przedszkola przeprowadza postępowanie wyjaśniające w w/w sprawie polegające na zebraniu wszelkich informacji pozwalających na obiektywne wyjaśnienie sprawy, w szczególności poprzez przeprowadzenie rozmów z osobami bezpośrednio związanymi z daną sprawą.
  3. W sytuacji określonej prawem Dyrektor przeprowadza wobec pracownika przedszkola postępowanie dyscyplinujące i/lub wyciąga konsekwencje wynikające z odpowiedzialności pracowniczej, a gdy jego zachowanie narusza przepisy prawa zawiadamia o tym organa ścigania – Policję/Prokuraturę.
  4. Z przebiegu całości postępowania Dyrektor sporządza stosowną dokumentację.
  5. O rezultacie przeprowadzonego postępowania wobec pracownika przedszkola Dyrektor informuje opiekunów dziecka.
  6. Sytuacja dziecka jest monitorowana, a ono samo otrzymuje wsparcie i troskę pracowników przedszkola pracowników.

Rozdział V

Zasady ochrony danych osobowych dziecka

§6

  1. Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w ustawie z dnia 10 maja 2018r. (Dz. U. 2018 poz. 1000) o ochronie danych osobowych.
  2. Pracownik przedszkola ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed dostępem osób nieuprawnionych.
  3. Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
  4. Pracownik przedszkola jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka i udostępniania tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego powołanego w trybie ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.

§ 7

  1. Pracownik przedszkola może wykorzystać informacje o dziecku w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację dziecka.

§8

  1. Pracownik przedszkola nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o dziecku ani jego rodzicach/opiekunach.
  2. Pracownik przedszkola nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi i jego rodzicami/opiekunami.
  3. Pracownik przedszkola nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego opiekuna. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik przedszkola jest przeświadczony, iż jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
  4. Pracownik przedszkola, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może wypowiedzieć się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego opiekuna – po wyrażeniu pisemnej zgody przez opiekuna dziecka.

§9

  1. W celu realizacji materiału medialnego można udostępnić mediom wybrane pomieszczenia przedszkola. Decyzję w sprawie udostępnienia pomieszczenia podejmuje dyrektor.
  2. Dyrektor przedszkola, podejmując decyzję, o której mowa w punkcie poprzedzającym, poleca pracownikom przedszkola przygotować wybrane pomieszczenie w celu realizacji materiału medialnego w taki sposób, by uniemożliwić filmowanie przebywających na terenie przedszkola dzieci.

Rozdział VI

Zasady ochrony wizerunku dziecka

§ 10

  1. Placówka zapewnia standardy ochrony danych osobowych dziecka zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  2. Przedszkole, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
  3. Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią załącznik nr 5 do niniejszej Polityki.

§ 11

  1. Pracownikowi przedszkola nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie) przez media na terenie instytucji bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.
  2. W celu uzyskania zgody opiekuna dziecka na utrwalanie wizerunku dziecka pracownik przedszkola jest zobowiązany do skontaktowania się z opiekunem dziecka i ustalenia procedury uzyskania zgody.
  3. Na zdjęciach/nagraniach wykonywanych w trakcie aktywności edukacyjnych należy objąć szeroki przekrój dzieci, czyli tzw. zdjęcia zespołowe, grupowe, na którym jest przynajmniej kilkoro dzieci.
  4. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
  5. Osoby nie będące pracownikami przedszkola np. rodzice, dziadkowie wykonujące zdjęcia podczas uroczystości przedszkolnych, na których występuje wizerunek innych dzieci, zobowiązane są do nie rozpowszechniania ich w Internecie.
  6. Wszystkie osoby nie będące pracownikami przedszkola utrwalające wizerunek dzieci na nośnikach zobowiązane są do nie wykorzystywania ich w celach niezgodnych z prawem.

§12

  1. Upublicznienie przez pracownika przedszkola wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-video) wymaga pisemnej zgody opiekuna dziecka.
  2. Przed utrwaleniem wizerunku dziecka należy dziecko oraz opiekuna poinformować o tym, gdzie będzie umieszczony wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie przedszkola w celach informacyjnych, w gazecie lokalnej itp.).
  3. Przedszkole zapewnia edukację dzieci na temat zasad ochrony wizerunku dzieci.

Rozdział VII

ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI PERSONELU JEŻYKOWEGO PRZEDSZKOLA Z DZIEĆMI

§ 13

Każdy pracownik jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i rozważenia, czy osobista reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka jest adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Należy działać w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji zachowania.

§ 14

Komunikacja z dziećmi

  • W komunikacji z dziećmi należy szanować godność dziecka jako osoby: akceptować go, uznać jego prawa, pozwolić wyrażać własne poglądy.
  • Nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka. Nie wolno krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
  • Personel nie ujawnia informacji wrażliwych dotyczących dziecka, nie wyraża krytycznych, ośmieszających opinii, uwag, sądów wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci.
  • Należy szanować prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, należy wyjaśnić mu to najszybciej, jak to możliwe.
  • W sytuacji prowadzenia aktywności z dziećmi, należy zadbać o to, aby być w zasięgu wzroku lub słuchu innych członków personelu. W wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, kiedy nauczyciel/opiekun zostaje z dzieckiem sam na sam (toaleta, zajęcia indywidualne z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych), trzeba powiadomić o tym inne osoby z personelu oraz poinformować o miejscu pobytu z dzieckiem.
  • Jeżeli dziecko czuje się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, może o tym powiedzieć osobie, którą darzy zaufaniem.
  • Należy doceniać i szanować wkład dzieci w podejmowane działania, traktować równo bez względu na ich płeć, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
  • Nie wolno nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.
  • Nie wolno utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli Dyrektor nie został o tym poinformowany, nie wyraził na to zgody i nie uzyskał zgód rodziców/opiekunów prawnych.
  • Nie wolno używać w obecności dzieci ani proponować alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji.
  • Nie wolno wchodzić w relacje finansowej zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka, które mogłyby prowadzić do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych.

§15

Kontakt fizyczny z dziećmi

  • Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne: cielesne (szarpanie, bicie, popychanie), słowne (wyzywanie, wyśmiewanie), negowanie uczuć.
  • Istnieją jednak sytuacje (np. zagrożenie życia), w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego.
  • W swoim zachowaniu należy kierować się zawsze profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.
  • Nigdy nie wolno dotykać dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
  • Zachować szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach należy reagować z wyczuciem, jednak stanowczo, pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
  • Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli ktoś jest świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, należy poinformować o tym osobę odpowiedzialną i/lub postąpić zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.
  • W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, należy utrzymywać tylko niezbędny do tego celu kontakt fizyczny z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu i w korzystaniu z toalety. Wskazane, aby w każdej z czynności pielęgnacyjnych i higienicznych asystowała inna osoba z placówki.

§ 16

  1. W przedszkolu obowiązuje jednolity dla wszystkich Kodeks postępowania określający zachowanie się w przedszkolu. Zarówno dzieci jak i pracownicy są zobowiązani do przestrzegania kodeksu w przedszkolu:
    – dzieci nie są etykietowane,
    – dzieci nie są przezywane,
    – respektowane są możliwości i ograniczenia dzieci,
    dzieci są wdrażane do przyjmowania odpowiedzialności za swoje działania poprzez ponoszenie konsekwencji własnego zachowania,
    – dzieci są zapoznawane z konsekwencjami konkretnych działań nieakceptowanych społecznie,
    – konsekwencje stosowane są z poszanowaniem praw i godności dziecka.
  2. Nauczyciele są zobowiązani do zapoznania wychowanków oraz rodziców dzieci z panującym w przedszkolu systemem wzmocnień i konsekwencji.
  3. Stosowany w przedszkolu system wychowawczy ma na celu wzmacnianie pozytywnych zachowań i eliminowanie negatywnych oraz regulację funkcjonowania w grupie.

§ 17

1. Podczas pobytu na placu przedszkolnym, spacerach, wycieczkach, nauczyciele i personel pomocniczy sprawują ciągły nadzór i opiekę nad dziećmi, monitorują otoczenie, nie dopuszczają do kontaktów dzieci z osobami obcymi.
2. Przyprowadzanie i odbieranie dzieci z Jeżykowego Przedszkola określa Procedura Przyprowadzania i Odbierania dzieci oraz Statut Jeżykowego Przedszkola.
3. Drzwi wejściowe przedszkola są zamknięte, wchodzący dzwonią domofonem ukazując swój wizerunek w ekranie monitora celem sprawdzenia wiarygodności osoby wchodzącej. W godzinach przyprowadzania i odbierania dzieci tj. 7.00 – 9.00 oraz 14.15 – 17.00 w szatni przebywa osoba dyżurująca – pomoc do dzieci, rozprowadzająca lub przyprowadzająca wychowanków.

Rozdział VIII

Zasady dostępu do Internetu

§18

  1. Przedszkole zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, jest zobowiązane podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności przedszkole zobowiązane jest zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.
  2. Na terenie placówki dostęp do Internetu możliwy jest wyłącznie pod nadzorem wyznaczonego przez Dyrektora pracownika przedszkola.
  3. Pracownik przedszkola ma obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Pracownik przedszkola czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez dzieci.
  4. Nauczyciel w ciągu roku szkolnego przeprowadza z dziećmi cykl zajęć na temat bezpiecznego korzystania z Internetu.
  5. Sieć internetowa wykorzystywana do pracy z dziećmi jest chroniona filtrami zabezpieczającymi przed niewłaściwymi treściami.

Rozdział IX

Procedura skargowa

§19

  1. Informacja skargowa na zachowanie pracownika może być zgłoszona do Dyrektora Przedszkola lub na skrzynkę mailową: biuro@jezykowydomek.pl 
  2. Po zapoznaniu się z treścią skargi dyrektor podejmuje czynności wyjaśniające okoliczności związane ze skargą, przeprowadza niezbędne rozmowy, analizuje dokumentację. Czynności wyjaśniające są dokumentowane.
  3. O wynikach przeprowadzonych czynności wyjaśniających Dyrektor powiadamia osobę skarżącą.
  4. W sytuacji naruszających prawo, potwierdzenie okoliczności uzasadniających skargę Dyrektor przeprowadza postępowanie dyscyplinujące pracownika wobec którego zgłoszono skargę. W razie sytuacji tego wymagających – zawiesza go w czynnościach służbowych, podejmuje procedury prawne.
  5. Postępowanie skargowe realizowane jest także wobec zgłoszeń anonimowych.
  6. Informacja skargowa na zachowanie Dyrektora może być zgłoszona na skrzynkę mailową skargiwnioski.jezykowe@gmail.com lub do organu sprawującego nadzór pedagogiczny – Podlaskiego Kuratora Oświaty w Białymstoku.

Rozdział X

Monitoring stosowania polityki

§20

  1. Dyrektor przedszkola wyznacza w formie pisemnej osoby odpowiedzialne za monitorowanie realizacji Standardów Ochrony Małoletnich w przedszkolu. Wyznaczając osoby bierze pod uwagę kwalifikacje, staż pracy, liczbę odbytych szkoleń związanych z przemocą.
  2. Osoby, o których mowa w punkcie poprzedzającym, są odpowiedzialne za monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały ich naruszenia oraz za proponowanie zmian w Standardach.
  3. Nazwiska wyznaczonych osób wywieszone są na tablicy do ogólnej wiadomości.
  4. Osoby odpowiedzialne za realizację Standardów Ochrony Małoletnich w ramach spotkania kadry przedszkola raz w roku analizuje poziom realizacji Standardów oraz wprowadzanie ewentualnych zmian. Dopuszcza się monitorowanie stosowania realizacji Standardów za pomocą ankiety – załącznik nr 6.
  5. W razie nieobecności koordynatora wypełnianie jego obowiązków powierza się innej osobie.
  6. Pracownicy przedszkola oraz rodzice mogą proponować zmiany oraz wskazywać naruszenia Standardów w placówce – patrz pkt 7.
  7. Dyrektor, w porozumieniu z Radą Pedagogiczną przedszkola wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i zapoznaje z nimi pracowników przedszkola oraz rodziców/opiekunów dzieci uczęszczających do przedszkola.
  8. Rodzice/opiekunowie wychowanków przedszkola mają bieżący dostęp do treści polityki znajdującej się na tablicy ogłoszeń oraz mogą wnosić swoje uwagi dotyczące treści Standardów Ochrony Małoletnich do Dyrektora przedszkola na piśmie lub w skrzynce na wnioski i spostrzeżenia Rodziców.
  9. Wychowankowie są zapoznawani w formie przekazu ustnego lub w innej formie z prawem, że mogą wybranej przez siebie osobie powiedzieć o swoim zmartwieniu, kłopocie, trudnościach.

Rozdział X

Przepisy końcowe

§21

  1. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem jej ogłoszenia.
  2. Ogłoszenie Standardów Ochrony Małoletnich następuje w sposób dostępny dla pracowników przedszkola oraz rodziców/opiekunów dzieci uczęszczających do przedszkola, w szczególności poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń i udostępnienie linku do w/w dokumentu.

Białystok, 15.02.2024r.

Załącznik nr 1 – Co rozumiemy przez zaniedbania

ZANIEDBANIA FIZYCZNE

  • Niedostateczne lub niewłaściwe żywienie
  • Niewłaściwe ubranie (odzież, obuwie nieodpowiednie do pogody i pory roku, niedostosowane do rozmiarów dziecka, brudne)
  • Brak lub nieodpowiednie warunki w domu dla dziecka, pozostawianie dziecka samego w domu, pozbawienie dziecka schronienia
  • Brak opieki i nadzoru, brak zainteresowania tym, co robi dziecko i gdzie przebywa, brak kontroli
  • Brak troski o zdrowie, higienę, opiekę medyczną, odpowiednie leczenie, niereagowanie na objawy choroby ze strony dziecka, niezgłaszanie do lekarza poważnych urazów i wypadków, brak poszukiwania pomocy, kiedy jest ona powszechnie uważana za konieczną, zaniedbywanie konsultacji specjalistycznych

ZANIEDBANIE PSYCHOSPOŁECZNE

  • Brak troski o zaspokojenie potrzeb psychicznych: poczucia bezpieczeństwa, przywiązania, akceptacji, przynależności, brak oznak fizycznej bliskości
  • Obojętność, niska jakość opieki, niezaradność
  • Odrzucenie połączone z tendencją gniewu
  • Złość, wrogość werbalna, napięcie, przemoc
  • Uniemożliwianie rozwoju społecznego, izolowanie dziecka od rówieśników
  • Przyzwolenie na zachowania zagrażające zdrowiu oraz na zachowania stojące w sprzeczności z normami społecznymi

ZANIEDBANIA EDUKACYJNE

  • Brak troski o rozwój umysłowy, kształcenie dziecka, niezapewnienie odpowiedniej stymulacji poznawczej, niezrealizowanie wskazanych zadań lub zajęć specjalistycznych
  • Uniemożliwianie samorealizacji, rozwijania zdolności
  • Niezapewnienie możliwości doświadczania i uczenia się

ZANIEDBANIE CYWILNO – PRAWNE

  • Lekceważenie praw dziecka do informacji, wypowiedzi i zajmowania stanowiska w sprawach, które go dotyczą

Załącznik Nr 2

Jeżykowe Przedszkole w Białymstoku

Standardy Ochrony Małoletnich

Białystok, dnia………………………

OŚWIADCZENIE

Ja niżej podpisany/a oświadczam, że zapoznałem/łam się ze Standardami Ochrony Małoletnich obowiązującymi w Jeżykowym Przedszkolu w Białymstoku ul. Stoczni Gdańskiej 48 i przyjmuję je do realizacji. Zobowiązuję się do przestrzegania zasad w niej zawartych.

………………………………………
Podpisy pracownika

Załącznik Nr 3

Jeżykowe Przedszkole w Białymstoku

Standardy Ochrony Małoletnich

Białystok, dnia………………………

………………………………………..
Imię i nazwisko

…………………………………………
Miejsce pracy

………………………………………….
Stanowisko

OŚWIADCZENIE

Ja niżej podpisany/a, legitymujący się dowodem osobistym nr………….. ………………………. oświadczam, że nie byłem/łam skazany/a za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej, obyczajności i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego. Nie toczy się tez przeciwko mnie żadne postępowanie karne i cywilne w tym zakresie.

Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

….….…………………………
podpis pracownika

Załącznik nr 4 – karta interwencji

KARTA INTERWENCJI

1.Imię i nazwisko dziecka

Data Działanie
2. Przyczyna interwencji ( forma krzywdzenia)


3. Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia.


4. Opis działań podjętych przez psychologa, pedagoga, wychowawcę.


5. Spotkania z opiekunami dziecka.


6. Forma podjętej interwencji. (zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, • wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny, • inny rodzaj interwencji. Jaki?)

7.Dane dotyczące interwencji ( nazwa organu, do którego zgłoszono interwencje i data interwencji).

8. Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości jeśli przedszkole je uzyskało, działania placówki, działania rodziców.


Załącznik nr 5

Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci

Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci w Jeżykowym Przedszkolu. Zasady powstały w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.

Nasze wartości

  1. W naszych działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.
  2. Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów dzieci, dokumentowaniu naszych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo dzieci. Wykorzystujemy zdjęcia/nagrania pokazujące szeroki przekrój dzieci – chłopców i dziewczęta, dzieci w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności i reprezentujące różne grupy etniczne.
  3. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest tylko wtedy wiążąca, jeśli rodzice/opiekunowie prawni zostali poinformowani o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku.

Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków dzieci poprzez:

  1. Pisemne oświadczenie/wyrażenie zgody rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku dziecka przez Administratora Danych Osobowych do celów przedszkolnych tj. publikacji zdjęć i filmów z uroczystości przedszkolnych, zajęć edukacyjnych, udziału w projektach, programach, innych aktywności dziecka podczas pobytu w przedszkolu, na przedszkolnej stronie internetowej, tablicach informacyjnych, w kronice.
  2. Unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia i nazwiska. Jeśli konieczne jest podpisanie dziecka, używamy tylko z imienia.
  3. Rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku dotyczącym m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka (np. w przypadku zbiórek indywidualnych organizowanych przez naszą placówkę).
  4. Zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań dzieci poprzez:
    – Wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest poniżająca dla dziecka, nie ukazuje go w negatywnym kontekście.
    – Zdjęcia/nagrania powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać dzieci w grupie, a nie pojedyncze osoby.
  5. Rezygnację z publikacji zdjęć dzieci, nad którymi nie sprawujemy już opieki, jeśli one lub ich rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na wykorzystanie zdjęć po odejściu z placówki.
  6. Przyjęcie zasady, że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania wizerunków dzieci należy zgłaszać dyrekcji, podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.

Rejestrowanie wizerunków dzieci do prywatnego użytku

W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub inni widzowie (np. dziadkowie) rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, informujemy na początku wydarzenia o tym, że:

  1. Wykonywanie, publikowanie i udostępnianie zdjęć/nagrań wykonywanych przez uczestników imprezy, uroczystości otwartych odbywa się na ich własną odpowiedzialność, osoby mają świadomość konsekwencji wynikających z rozpowszechniania wizerunku innych osób bez ich zgody.
  2. Wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki dzieci i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dzieci – przez ich rodziców/opiekunów prawnych.
  3. Zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunek dzieci nie powinny być udostępniane w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba, że rodzice/opiekunowie prawni tych dzieci wyrażą na to zgodę.
  4. Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za działania w.w.

Rejestrowanie wizerunku dzieci przez osoby trzecie i media

  1. Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli zarejestrować organizowane przez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę dyrekcji. W takiej sytuacji upewniamy się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku dzieci. Oczekujemy informacji o:
    – Imieniu, nazwisku i adresie osoby lub redakcji występującej o zgodę,
    – Uzasadnieniu potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacji, w jaki sposób i w jakim kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał,
    – Podpisanej deklaracji o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym.
  2. Personelowi placówki nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka na terenie placówki bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna prawnego dziecka oraz bez zgody dyrekcji.
  3. Personel placówki nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi, nie przekazuje mediom kontaktu do rodziców/opiekunów prawnych dzieci i nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego rodzica/opiekuna prawnego. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
  4. W celu realizacji materiału medialnego dyrekcja może podjąć decyzję o udostępnieniu wybranych pomieszczeń placówki dla potrzeb nagrania. Dyrekcja podejmując taką decyzję poleca przygotowanie takiego pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić rejestrowanie przebywających na terenie placówki dzieci.

Zasady w przypadku nie wyrażenia zgody na rejestrowanie wizerunku dziecka

Jeśli rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalanie wizerunku dziecka, będziemy respektować ich decyzje. Z wyprzedzeniem ustalimy z rodzicami/opiekunami prawnymi, w jaki sposób osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych. Rozwiązanie, jakie przyjmiemy, nie będzie wykluczające dla dziecka, którego wizerunek nie powinien być rejestrowany.

Przechowywanie zdjęć i nagrań

  1. Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w zamkniętej na klucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez placówkę.
  2. Dopuszcza się używanie przez pracowników osobistych urządzeń rejestrujących np. telefon w celu rejestrowania zdarzeń w przedszkolu, aktywności dzieci wyłącznie do użytku dla celów przedszkolnych. Zabrania się rozpowszechniania w innym celu.

Załącznik nr 6

MONITORING STANDARDÓW – ANKIETA


TAK NIE
1. Czy znasz standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem obowiązujące w Jeżykowym Przedszkolu?

2.Czy znasz treść dokumentu Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem?

3.Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci?

4.Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci?

5. Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Standardach Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem przez inną osobę z personelu (pracownika, współpracownika, stażystę, wolontariusza …)

5a. Jeśli tak – jakie zasady zostały naruszone? (odpowiedź opisowa)


5b.Czy podjąłeś jakieś działania: jeśli tak – jakie, jeśli nie – dlaczego? (odpowiedź opisowa)

6.Czy masz jakieś uwagi/poprawki/sugestie dotyczące Polityki Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem? (odpowiedź opisowa)