Wspólne zabawy logopedyczne

Dzień dobry?
U większości dzieci z wadą wymowy występuje obniżona sprawność narządów artykulacyjnych/języka, warg, policzków, podniebienia miękkiego. Zatem zapraszam do ćwiczeń:

Ćwiczenia warg: 
– Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.
– Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”.
– Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”.
– Naprzemienne wymawianie „ i – u”.
– Cmokanie.
– Parskanie / wprawianie warg w drganie/.

Ćwiczenia języka: 
– „Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
– Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.
– Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych /krążenie językiem/.
– Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
– Kląskanie językiem.

Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie: 
– Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
– Płukanie gardła ciepłą wodą.
– „Chrapanie” na wdechu i wydechu.

Ćwiczenia policzków: 
– Nadymanie policzków – „ gruby miś”.
– Wciąganie policzków – „ chudy zajączek”.
– Nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza.

Ćwiczenia prawidłowego połykania – /wyrobienie nawyku połykania z językiem ułożonym na wałku dziąsłowym/: 
– Unoszenie języka na wałek dziąsłowy za górnymi zębami przy otwartych a następnie zamkniętych ustach.
– Lizanie czubkiem języka wałka dziąsłowego.
– Trzymanie czubkiem języka cukierka/kawałka czekolady przy wałku dziąsłowym, jednoczesne połykanie śliny.

Życzę miłej zabawy
Martyna Wiszniewska